Varumärkessamarbeten: 5 steg till att jobba med artister

Varumärkessamarbeten: 5 steg till att jobba med artister

Utan att försöka skriva någon på näsan—samarbeten mellan varumärken och kändisar är inget nytt. Då var det sagt. Faktum är att fenomenet är lastgammalt och sträcker sig så långt tillbaka som till 1760-talet, och mellan 1875-1890 var det populärt med en form av uråldrigt visitkort, trade cards, som ofta porträtterade en kändis ihop med någon av företagets produkter.

Men som bekant—the times they are a-Changin' och idag har varenda kotte möjlighet att nå ut till världen. Det köps sponsrade inlägg som aldrig förr, och det tidiga 2010-talets influencer craze har förtydligat både upp- och nedsidorna med kändisreklam. Till exempel kan ett ogenomtänkt varumärkessamarbete (*host* Pepsi/Kendall Jenner) göra mer skada än nytta, vilket i sin tur ger stärker konsumentens bullshit radar ytterligare. Idag står alltså trovärdigheten för alla inblandade parter i samarbetet överordnat nästan allt annat. Tread lightly.

Så hur bär man sig åt idag, egentligen? Samarbeten med just musikbranschen verkar ofta krångligt, lite mystiskt och kanske lite för coolt för många varumärken. Och ingen, förutom de på insidan, verkar ha en susning om vad som försiggår i denna creddiga chambre séparée - eller hur man tar sig in, eller hur allt hänger ihop.

Med risk för att avslöja att tomten inte finns vill vi berätta att verkligheten inte är mer spännande än vilken annan produktionslinje som helst. Den är bara lite väl komplicerad. Branschen består av en myriad nischade grenar och bolag som alla utgör varsin ingrediens i musikbranschsoppan.

I fem steg hoppas vi kunna bringa lite klarhet i hur varumärkessamarbeten med musikbranschen fungerar, vad man bör tänka på som varumärke, vem man ska prata med - och när.

1. Sätt tydliga mål för vad du vill uppnå

Sätt målsättningar som handlar om effekt. Branding, försäljning, ROI, följare, förändrad inställning, köpvilja—allt går att sätta mål på, och det allra mesta går att mäta. Det kommer att hjälpa dig under hela processen - från brief-författande till den ack så viktiga utvärderingen.

Det finns massvis av metoder, tips och goda råd att ta del av, men vi rekommenderar ett snack med Cecilia Perlind på Kantar SIFO. Hon kan det här. Vi på Blixten & Co kan också vara behjälpliga - men Cecilia är äkta vara. Heja Cecilia.

2. Hitta rätt artist

När kommunikationsmålen sitter som en smäck är det dags att bege sig ut på skattjakt. Det är ofta här många går bet, men förutsättningarna för att pricka rätt blir allt godare ju tydligare mål du lagt upp, och ju mer öppensinnad du är.

Det är ofta en rolig process. Frågan om vem kan ställas till en rad olika bolag, allt från skivbolag till PR- och reklambyråer, men för att spara värdefull tid rekommenderar vi starkt att ni frågar ett bolag med någon form av naturfenomen i namnet. Blink blink. Vi har nämligen både erfarenhet och nätverk nog sträcka oss långt över bolagsgränserna för att hitta vad som blir bäst för er.

Här kan nämnas Huawei, och deras dåvarande byrå Isobar, som ställde frågan till oss vem vi tyckte skulle passa deras varumärke Honor. Honor 7 var en helt ny telefon och Huawei var nya på den svenska marknaden. Varumärkeskännedomen var marginell och de klassades som utmanare på marknaden. Konklusionen blev att de sökte en stark personlighet som utmanade sig själv, hade modet att testa nya saker och med ett entreprenöriellt driv. Utöver det var tydlig närvaro på sociala plattformar ett önskemål.

Svaret på frågan blev givetvis Petter som uppfyllde samtliga önskemål.

"En stor del av framgången beror på att vi jobbar med ambassadörer som är trovärdiga och äkta"

Peter Lundkvist, Huawei

3. Glöm genomförandet för en stund

"Nyckeln är att tidigt ha en tydlig och gemensam målbild"

—Svante Holm, fd Ultimate Ears

Spring inte förbi den gemensamma analys-och planeringsfasen. Vi säger gemensamma, för det är precis vad den är.

Många går in med en helt färdig idé och förväntar sig en exploaterbar kanal rakt in i önskad målgrupp, men det är fel. Kanske inte alltid 100% fel, men i alla fall extremt sällan rätt.

Ambassadören känner sina följare. Följarna gillar artisten för att artisten är just artisten och uttrycker sig som artisten, och inte som en salongsberusad & nyexaminerad IHM-konsult med copywriterdrömmar. Missförstå oss rätt - vi gillar verkligen IHM, copywriters och drömmar. Och att vara salongsberusade. Men vi uppmanar dig att ge frihet till artisten att uttrycka sig som sig själv. Om budskapet inte går fram första gången, kanske det når fram sjunde gången. Corporatespråk må vara effektivt, men det blir fel budskap–nämligen att vad du läser är totalt köpt. Trovärdighet noll.

I största möjliga mån förespråkar vi längre samarbeten som präglas av något så omodernt som tålamod, stabilitet och att vara konsekvent. Långsiktighet. Stressa inte fram budskapen och säljiga payoffs som ingen vill läsa, höra eller lyssna på.

Lite väl stolt presenterar vi den så kallade Blixten-modellen. Den hittar ni inte i några böcker, eftersom vi precis har namngivit den. Om ni däremot slår på Venndiagram kan det eventuellt dyka upp något snarlikt.

Börja med att hitta samsyn kring varför ni gör samarbetet, och inte med vad ni ska göra. Alla idéer måste lira med det som respektive part vill ha ut av samarbetet—inklusive fansen! Idéerna som får fäste i samtliga cirklar kvalar vidare till nästa fas.

0.png

Inom kort lanseras ett samarbete mellan Tomas Andersson Wij och SJ som handlar om att skapa spelningar i spännande miljöer som rimmar med SJ:s gigantiska tågnät som binder ihop Sverige—något som många av Tomas låtar handlar om.

TAW:s tankar kring den inre resan har agerat ledstjärna, och projektet har vuxit fram genom gemensamma möten och diskussioner. Tomas fans vill både se och träffa honom i intressanta lokaler, och SJ:s pendlare (och fans!) tar gärna tåget till upplevelser. Vi hojtar til l när det är offentligt, men håll örat mot rälsen. 

4. Kom överens om dealen

Ingen vet vad det ska kosta. Det finns inget facit. Det finns absolut får-jag-inte-det-här-finns-det-ingen-chans-att-jag-gör-det-pris, men ännu finns ingenting som liknar en guldmyntsstandard. Ja, det går att uppskatta värdet av en kontakt, men det värdet står i direkt relation till situation, kontext och trovärdigheten hos kontakten. Därför måste var och en som är inblandad i affären fundera på vilken nivå som är okej. Är nivåerna för långt ifrån varandra är det bättre att gå därifrån än att börja slänga ur sig skambud åt båda håll. Det kommer aldrig bli bra.

Var inte för slug i en förhandling—då blir motparten missnöjd, och er förhoppningsvis goda & långsiktiga relation tar skada. Visst—du kanske får 5 000 spänn mer för kinamoppen om den råkar starta på första försöket istället för det vanliga trettionde, men behöver du pruta ner en artist till ditt absoluta maxtak så kommer du ha en artist som gärna gör minsta möjliga, medan du sitter med en partner som belånat hus och hem för att ha råd med kalaset. Det finns exempel på det också, men det tar vi i mer slutna sammanhang. Nog för att båda ordspråken är svåra att förstå, men vi väljer grädde på moset över lök på laxen any day.

När dealen är satt, idéerna som alla vill genomföra spikade och målen tydliga är det bara att blunda och hoppa. 

5. Ändra längs vägen, dokumentera—och ha kul!

Om något inte blir som tänkt—kalibrera siktet och ändra längs vägen. Återigen—långa samarbeten går att korrigera! Det är varken tabu eller haram.

Dokumentera det ni gör, vad ni kommit överens om, och ha tydliga—men flexibla—planer. Ha roligt, var avslappnade och bjud på er själva. Samarbetet blir bättre i takt med att er relation blir bättre. Saker går snett ibland, medge det och gör det bättre! Det formella avtalet speglar egentligen bara vad ni redan är överens om, och bör endast användas om det blir en rejäl konflikt.

Att ha kul ska dock givetvis inte förväxlas med att vara professionell. Det handlar inte om att lattja och slarva. Men det är kul när det går bra, och ännu roligare om man får garva lite längs vägen. 

Artikeln är inspirerad av 2018 års I'm In A Brand, som den 5 september arrangerades av Blixten & Co för andra året i rad. Under ett halvdagsseminarium deltog ett 40-tal inbjudna marknadschefer i ett inspirerande samtal med både artister och varumärken bl a om vikten av att göra rätt från början.

Se casefilmen här.

Vill du boka någon av våra artister? Klicka här.

Följ Blixten & Co här på LinkedIn, på Facebook och på MyNewsdesk.

Miriam Bryant och American Express på Nobis Hotel

Miriam Bryant och American Express på Nobis Hotel

 

KONTAKTUPPGIFTER

KONTAKTA OSS OM DU VILL HA MER INFORMATION ELLER BOKA EN ARTIST.

Bokning och frågor: kontakt-b2b@blixten.se
Press: press@blixten.se
									
Pressbilder → 

BLIXTEN & CO

A HOUSE
ÖSTERMALMSGATAN 26 A
114 26 STOCKHOLM.



									Alla publika evenemang →

0